نقش زن مسلمان در توسعه اقتصادی خانواده

نوع مقاله : مقاله پژوهشی

نویسندگان

1 دانش آموخته مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهرستان آران و بیدگل

2 طلبه مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا شهرستان آران و بیدگل

3 طلبه مدرسه علمیه حضرت فاطمه الزهرا سلام الله علیها شهرستان اران و بیدگل

10.22034/osz.2025.1535.1029

چکیده

خانواده،کوچکترین و مهمترین بخش جامعه است و توسعه اقتصادی آن نقش مهمی در توسعه و پیشرفت اقتصادی جامعه ایفا می‌کند. دلیل این امر، تاثیر دوجانبه خانواده و جامعه بر یکدیگر است. توسعه اقتصادی خانواده، به معنای بهبود شرایط معیشتی و سطح درآمد و افزایش کیفیت زندگی است. از میان اعضای خانواده، زن به عنوان مدیر داخلی می‌تواند نقش مهمی را در بهبود وضعیت اقتصادی خانواده ایفا کند. یافته‌های این پژوهش نشان داد که زنان مسلمان در دو بعد فردی و خانوادگی می‌توانند به توسعه اقتصادی خانواده کمک نموده و نقش‌آفرینی نمایند. پژوهش حاضر با روش توصیفی-تحلیلی و برپایه منابع کتابخانه‌ای به بررسی نقش زن مسلمان در توسعه اقتصادی خانواده در دو بعد فردی و خانوادگی پرداخته است. بعد فردی ناظر به نقش‌های؛ یادگیری مدیریت مالی و کسب دانش اقتصادی، مهارت‌آموزی و توسعه مشاغل خانگی و سرمایه گذاری و پس انداز می‌شود. بعد خانوادگی نیز نقش الگویی در انتقال ارزش‌های اقتصادی به خانواده، آموزش مهارتهای مالی به فرزندان (تربیت اقتصادی فرزندان)، برنامه ریزی و مدیریت بهینه هزینه‌های خانواده و انتقال فرهنگ الگوی مصرف صحیح را دربرمی‌گیرد.

کلیدواژه‌ها


عنوان مقاله [English]

The role of Muslim women in the economic development of the family

نویسندگان [English]

  • seyyedeh Robab sayyedkazemi 1
  • taahereh hamzehieBidgoly 2
  • mahdiyeh ghasem abdoly bidgoli 3
1 The Fatemeh Al-Zahra Seminary School (peace be upon her), Aran and Bidgol County.
2 Seminary student of Hazrat Fatemeh Zahra School in Aran and Bidgol County.
3 Seminary student of Hazrat Fatemeh Zahra School in Aran and Bidgol County.
چکیده [English]

The family, as the smallest yet most fundamental unit of society, plays a crucial role in the economic development and progress of society. This is due to the mutual influence between family and society. Family economic development refers to improving living conditions, income levels, and overall quality of life. Among family members, women, as internal managers, can significantly contribute to enhancing the family’s economic status. This study’s findings indicate that Muslim women can contribute to family economic development in both individual and familial dimensions. The present research, conducted through a descriptive-analytical method and based on library resources, examines the role of Muslim women in family economic development across these two dimensions. The individual dimension includes roles such as learning financial management, acquiring economic knowledge, skill development, fostering home-based businesses, and engaging in investment and savings. The familial dimension encompasses acting as a role model in transferring economic values to the family, teaching financial skills to children (economic upbringing), planning and optimizing family expenses, and promoting a culture of proper consumption patterns.

کلیدواژه‌ها [English]

  • Woman
  • family
  • Economic Development
  • Consumption Pattern Reform
  • Management
دوره 2، شماره 2
آبان 1404
صفحه 123-139
  • تاریخ دریافت: 04 مرداد 1404
  • تاریخ بازنگری: 19 شهریور 1404
  • تاریخ پذیرش: 28 شهریور 1404
  • تاریخ اولین انتشار: 01 آبان 1404