شروط ضمن عقد نکاح یکی از مباحث پرکاربرد در باب حقوق زوجین در فقه خانواده است. در شرع مبین اسلام، عقد نکاح به عنوان یکی از عقود لازم الوفاء مطرح شده است که در ضمن آن هر یک از زوجین میتوانند یکدیگر را به شروطی پایبند کنند؛ امّا در فقه، تنها آن دسته از شروط ضمن عقد، مشروع و لازم الوفاء دانسته شده است که ویژگیهایی را داشته باشد که در فقه از آن تعبیر به شروط صحّت شرط شده است، یکی از آن شروط، عدم مخالفت با کتاب و سنّت است که همواره از مباحث چالش برانگیز بین فقها بوده است؛ از جمله فقهایی که به آن پرداختهاند، شیخ انصاری(ره) است؛ ایشان با به کارگیری استصحاب عدم جعل، قائل به صحّت آن دسته از شروطی که مخالفت آنها با کتاب و سنّت، مشکوک است شدهاند. این مقاله به شیوه توصیفی_ تحلیلی در نظر دارد به کارآمدی روش اصولی شیخ انصاری در مواجه با شروط مشکوک ضمن عقد نکاح بپردازد و نقدهای وارد بر آن را مورد بررسی قرار دهد